Ολους τους κατασκευαστές «εγκαλεί» η ΕΠ.ΑΝ.!

Τις αρχικές εισηγήσεις για την έρευνα σχετικά με τις συνθήκες ανάθεσης των δημοσίων έργων απέστειλε τις τελευταίες ημέρες η Επιτροπή Ανταγωνισμού σε 60 τεχνικές εταιρείες, ελληνικές και ξένες. Τι τους προσάπτουν, τι απαντούν οι διοικήσεις των κατασκευαστικών ομίλων.

Την επόμενη κίνηση στην υπόθεση της τριετούς έρευνας στις κατασκευαστικές εταιρείες για το καθεστώς ανάθεσης των δημοσίων έργων έκανε η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Σύμφωνα με πληροφορίες έστειλε την αρχική της εισήγηση, με την οποία οι εταιρείες εγκαλούνται για συνεννοήσεις, οι περίπου 60 τεχνικές εταιρείες που διερευνώνται. Οι τελευταίες έχουν προθεσμία μέχρι τις 21 Ιουλίου προκειμένου να καταθέσουν τις δικές τους απόψεις ώστε στη συνέχεια να καταλήξει στο πόρισμά της.

Στελέχη της αγοράς κατασκευών υποστηρίζουν πως στην υπόθεση, κατά την Επιτροπή Ανταγωνισμού, εμπλέκονται περί τις 60 ελληνικές και ξένες κατασκευαστικές επιχειρήσεις, δηλαδή σχεδόν όλες οι εταιρείες οι οποίες έχουν αναλάβει έργα στην Ελλάδα κατά την τελευταία 25ετία. Οι διοικήσεις των εταιρειών θεωρούν πως δεν αποκλείεται σε αυτές να προστεθούν κι άλλες κατά την εξέλιξη της έρευνας της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Επισημαίνεται πως από την αρχή της έρευνας, που είχε ξεκινήσει προ τριετίας με έφοδο κλιμακίων της Επιτροπής Ανταγωνισμού σε γραφεία τεχνικών εταιρειών και συνδέσμων, οι κατασκευαστές επιμένουν ότι το νομοθετικό πλαίσιο περί δημοσίων συμβάσεων προτρέπει ή και επιβάλλει συνειδητά συνεργασίες και κοινοπραξίες, επομένως και επαφές, μεταξύ των εταιρειών. Αυτές οι πρακτικές, όμως, “θεωρούνται την ίδια στιγμή από την Επιτροπή Ανταγωνισμού παραβιάσεις του δίκαιου περί ανταγωνισμού, κάτι που ευλόγως προκαλεί σύγχυση” επισημαίνουν.

Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες τους τελευταίους μήνες είχαν υπάρξει επαφές με την κυβέρνηση για το θέμα. Γι’ αυτό και η συνέχεια αναμένεται με ενδιαφέρον αφού κατά τις διοικήσεις των εταιρειών υπάρχει αντίφαση ανάμεσα στη νομοθεσία περί ανταγωνισμού και σ’ αυτήν που διέπει τις δημόσιες συμβάσεις. Υποστηρίζουν πως το ίδιο πρόβλημα είχε διαπιστωθεί στον ίδιο κλάδο και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου αντιμετωπίσθηκε με νομοθετικές ρυθμίσεις.

Οσο για τις χαμηλές εκπτώσεις, που προέκυψαν σύμφωνα με καταγγελίες από τις συμφωνίες μεταξύ των εργολάβων, σε πρόσφατη μελέτη του εργοληπτικού συνδέσμου των ισχυρών τεχνικών εταιρειών (ΣΤΕΑΤ) φαίνεται πως τα έργα με μεγάλες εκπτώσεις τελικά κοστίζουν ακριβότερα στο δημόσιο. Παρουσιάζεται το παράδειγμα ομάδας τεσσάρων οδικών έργων προϋπολογισμού δημοπράτησης 526.000.000 ευρώ τα οποία ανατέθηκαν με κόστος 384.200.000 ευρώ. Τελικά, μέσω δύο εργολαβιών – «σκούπα» γιατί είχαν μείνει στη μέση, το τελικό κόστος για το δημόσιο εκτοξεύθηκε στα 555.700.000 ευρώ.

Με την εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού συνδέουν στην αγορά και τις πρόσφατες δηλώσεις στελεχών κατασκευαστικών ομίλων σύμφωνα με τις οποίες “ο κίνδυνος αφελληνισμού του κατασκευαστικού τομέα κι επιστροφής στην προ δεκαετιών κατάσταση που ήθελε τις ελληνικές εταιρείες υπεργολάβους των ξένων, είναι ορατός.”

Η διοίκηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού είχε κατηγορηθεί πως καθυστέρησε την έκδοση του πορίσματος καθώς έχουν μεσολαβήσει σχεδόν τρία χρόνια από την έφοδο κλιμακίων της στα γραφεία έξι μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών καθώς και δύο εργοληπτικών συνδέσμων (του ΣΤΕΑΤ και του ΣΑΤΕ), αλλά και στα γραφεία μικρότερων εταιρειών.

Εδώ και καιρό συζητείται επίσης το γεγονός ότι υπάρχει και ισχυρός εργολάβος ο οποίος συνεργάζεται με την Επιτροπή προκειμένου να διευκολύνει τη θέση του. Κατά πληροφορίες πρόκειται για τον όμιλο Τεχνική Ολυμπιακή του Κων/νου Στέγγου.

ΠΗΓΗ EURO2DAY ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΦΩΤΗΣ ΚΟΛΛΙΑΣ