οι συνέπειες των εξαγγελιών της Επιτροπής Ανταγωνισμού

οι συνέπειες των εξαγγελιών της Επιτροπής Ανταγωνισμού

δεν ξέρει κανείς ποιά είδηση είναι πιό σημαντική: η επικείμενη διακοπή των κοινοτικών κονδυλίων λόγω της “αποκάλυψης” ύπαρξης καρτέλ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού από την ΕΕ όπως αποδεικνύεται από έγγραφα ή η διάψευση από την κυβέρνηση της σημασίας του εγγράφου που μάλλον προέκυψε εκ λόγων “ποιητικών” ως φαίνεται.

Είναι αυτονόητο ότι η ύπαρξη καρτέλ θα οδηγήσει σε διακοπή των κονδυλίων και σε αξίωση επιστροφής όσων ποσών δόθηκαν στις συμβάσεις που προέκυψαν λόγω καρτέλ. Τέτοιες μεταξύ άλλων οι παραχωρήσεις των αυτοκινητοδρόμων, το μετρό Θεσσαλονίκης κλπ. Αυτονόητο είναι επίσης ότι οι κατασκευαστικές εταιρίες που συμμετείχαν θα αποκλεισθούν από κάθε διαγωνισμό όπως λένε οι νέες οδηγίες. Εξάλλου θα πληρώσουν και τα πρόστιμα και οι φταίχτες θα μπουν βαθειά στη φυλακή για πάντα. Ομως αυτά αν και εφόσον οριστικοποιηθεί η διαπίστωση για την ύπαρξη καρτέλ και η επιβολή κυρώσεων. Γιατί στο μεταξύ όλα αποτελούν συζήτηση με αφορμή μια ανακοίνωση της ΕΠΑΝ και πολλή δημοσιογραφική σάλτσα.

Η διάψευση πάλι του εγγράφου από την κυβέρνηση, που μου θυμίζει άλλες εποχές όταν ο τότε υπουργός Ε. Βενιζέλος διαβεβαίωνε τους εκδότες- κατασκευαστές ότι το κόμμα στο άρ. 14.9 Σ. αλλοιώνει το νόημα του ασυμβιβάστου και ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΑΦΟΡΑ (!) είναι η διαπίστωση ότι πολιτική δεν γίνεται χωρίς να σπάσεις αυγά. Πράγματι αν υπάρχει καρτέλ και τιμωρηθούν οι κατασκευαστικές εταιρίες που το δημιούργησαν η κυβέρνηση θα πρέπει να εισπράξει τις συνέπειες παντός είδους: 1. τον έπαινο της κοινής γνώμης για το θάρρος της, 2. το μίσος των εταιριών που τις σακάτεψε, 3. τον έπαινο των δικαιωμένων επιτέλους καταγγελλόντων επί έτη, 4. κλπ. κλπ. κλπ. Η διάψευση όμως αυτή τη στιγμή δείχνει ότι για άλλη μια φορά δεν έγινε αντιληπτή η συνέπεια των εξαγγελιών και των προθέσεων.

Καθησυχαστικά, ότι δεν θα υπάρξει καμία εμπλοκή με το κονδύλια του νέου ΕΣΠΑ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, λόγω της έρευνας που διεξάγει η Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις συνθήκες ανάθεσης των δημοσίων έργων στις κατασκευαστικές εταιρείες, εμφανίζονται κυβερνητικά στελέχη.

Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, η Ελλάδα έχει λάβει όλες τις απαραίτητες διαβεβαιώσεις από ανώτατα στελέχη της Κομισιόν, ότι δεν τίθεται θέμα «παγώματος» των κονδυλίων.

Το θέμα ήρθε στο «φως» της δημοσιότητας από το New Europe, το οποίο δημοσιεύει εσωτερικό έγγραφο – επιστολή της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής Ανάπτυξης της Κομισιόν και συγκεκριμένα του διευθυντή της, Walter Defaa. Όπως αναφέρεται στην επιστολή, οι ελληνικές αρχές (Επιτροπή Ανταγωνισμού) έχουν ήδη εντοπίσει συμπράξεις όλων των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών (ελληνικών και ξένων)που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, με τον κ. Defaa να σημειώνει ότι ορισμένα από αυτά τα έργα, σίγουρα θα έχουν συγχρηματοδοτηθεί από τα ταμεία της ΕΕ.

Όπως αναφέρει το New Europe, παρά το γεγονός ότι η επιστολή διανεμήθηκε εσωτερικά στις 17 Ιουνίου, η απόφαση δεν θα ανακοινωθεί πριν την ολοκλήρωση της επίσκεψης του Jean Claude Juncker στην Ελλάδα. Και επί των παραπάνω, οι ίδιες κυβερνητικές πηγές σημειώνουν, ότι δεν υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο, υποστηρίζοντας ότι η μη λήψη σχετικής απόφασης, δεν σχετίζεται με την επίσκεψη του κ. Juncker στη χώρα μας.

Άλλωστε όπως επισημαίνουν το έγγραφο φέρει ημερομηνία σύνταξης 17 Μαϊου και είναι ένα από τα χιλιάδες που διακινούνται εσωτερικά σε επίπεδο Κομισιόν.

Πάντως για το θέμα της σύμπραξης των κατασκευαστικών εταιρειών, η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα συνεδριάσει στις 21 Ιουλίου”.

Η ύπαρξη καρτέλ στην Ευρώπη είναι γνωστή και στον κατασκευαστικό χώρο. Το bid rigging όπως λέγεται έχει πάνω από δέκα χρόνια ζωής ίσως και δεκαπέντε στο χώρο της δημοσιότητας και ήδη βρήκε τη θέση του στη νέα οδηγία των δημοσίων συμβάσεων επί τέλους. Η Επιτροπή της ΕΕ  διαμαρτύρεται συστηματικά κατά τις οδηγίες του ΟΟΣΑ (όπως πάντα). Η Ελλάδα άργησε κάπως να μπει στο χωρό του εγκλήματος και της τιμωρίας. Ισως γιατί τι καρτέλ να σκαρώσεις σε μια χώρα τόση δά? Ισως γιατί όλες μαζί οι εταιρίες της δεν κάνουν μία μεγάλη ευρωπαϊκή? Ισως γιατί ο αείμνηστος Ανδρέας Παπανδρέου είχε καλά μοιράσει την πίττα ήδη από το 1993? Τα Σπάτα οι Γερμανοί, τη Γέφυρα οι Γάλλοι?

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού άνοιξε τα χαρτιά της σε εποχές που ακόμη δεν γνωρίζει αν μπορεί να συγκροτηθεί έγκυρα. Πόσος καιρός πέρασε αλήθεια που νομοθετούσαμε εναντίον του κ. Λουκά? Αλλά και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που τώρα εκπλήσσεται έχει ακούσει επακριβώς τις ίδιες καταγγελίες πριν λίγα χρόνια από τα ίδια πρόσωπα με στεντόρεια φωνή. Τότε οι καταγγελίες μπήκαν στο αρχείο. Ελπίζω να μην ξεχνά η Επιτροπή της ΕΕ τα πεπραγμένα της. Οπως δεν μπορεί να ξεχνά ότι έχει ακούσει τις ίδιες καταγγελίες και έχει γνωμοδοτήσει υπέρ των αυτοκινητοδρόμων αλλά και του reset. Επίσης έχει βάλει στο αρχείο το σύνολο των καταγγελιών για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Το σημειώνω γιατί και το 2007 και το 2006 παίρναμε εκείνη την πρωϊνή πτήση που δεν επιτρέπει βότκες στους αερόφοβους όπως η αφεντιά μου και μένουν αξέχαστες οι διαδρομές …

Με τρόπο μοιραίο θα έλεγε κανείς ανοίγουν και κλείνουν οι υποθέσεις ξανά και ξανά ανεξάρτητα του τι αληθώς συμβαίνει. Γιατί πάλι ποιός πιστεύει αλήθεια ότι τα κοινοτικά κονδύλια των δύο τελευταίων δεκαετιών τα έφαγαν 2-3 εταιρίες του ντόπιου κατεστημένου και κάτι ασήμαντες συμπράττουσες ήδη πτωχευμένες? Οχι δεν ψάχνω την αλήθεια με τρόπο θεολογικό. Ποιός κοινός νους όμως δεν διαπιστώνει τις δύο εκδοχές του ίδιου εγγράφου που διέρρευσε σήμερα?