ΠΩΣ ΝΑ ΠΛΗΡΩΝΕΣΑΙ

ΠΩΣ ΝΑ ΠΛΗΡΩΝΕΣΑΙ

ΠΩΣ ΝΑ ΠΛΗΡΩΝΕΣΑΙ*
Του Νίκου Μακρή

Αγαπητέ συνάδελφε,

Όλα καλά και όλα άγια, αλλά ακόμα από τα θρανία, όταν ήσουνα στο Πανεπιστήμιο, θα άκουγες για το επάγγελμα που διάλεξες να κάνεις, πως περνάει φοβερή κρίση, πως υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός και πως κανένας δικηγόρος δεν έγινε πλούσιος.

Όλα αυτά ξεκινάνε από τον πληθωρισμό, αυτό ακούγεται και γράφεται γύρω μας, σ’ όλους τους τόνους της μουσικής οκτάδας, αλλά προσωπικά διατηρώ επιφυλάξεις, που θα στις διατυπώσω σε προσεχές γράμμα μου, γιατί το σημερινό θέμα είναι άλλο.

Το πρόβλημα της πληρωμής του Δικηγόρου βρίσκεται αλλού, και με λύπη μου στο λέω ότι οι περισσότεροι από τους δικηγόρους δεν ξέρουνε να πληρωθούν, δεν ξέρουνε να μετατρέψουν την δουλειά τους, σε χρήματα για να καλύψουν τις ανάγκες τους.

Το ζήτημα είναι πολύ λεπτό και δεν μαθαίνεται στο Πανεπιστήμιο και ούτε υπάρχει κανένα ανάλογο εγχειρίδιο και μπορώ να σου πω, πως είναι ταλέντο και ανεξάρτητα αν είμαστε ταλαντούχοι ή όχι, θα προσπαθήσω με το γράμμα μου αυτό, να σου δώσω μερικές κατευθυντήριες γραμμές, που πιστεύω πως θα σου είναι χρήσιμες πάνω στο δύσκολο αυτό πρόβλημα.

Στο λέω από την αρχή.

Μάθε να πληρώνεσαι, μην κάνεις τίποτα, μα τίποτα απολύτως, χωρίς να πληρωθείς, όπως π.χ. Μια επίσκεψη στις φυλακές. Να ψάξεις να βρεις μια δικαστική απόφαση για υπόθεση που δεν παραστάθηκες, Να καταθέσεις μια αίτηση σε Δημόσια Υπηρεσία ή κάτι παρόμοιο μικρό και ασήμαντο.

Μη ζεις με την ψευδαίσθηση, πως αν ζητήσεις αμοιβή, λεφτά από τον πελάτη σου, θα σου φύγει, το αντίθετο συμβαίνει, αν δεν του πάρεις λεφτά πέφτεις στην εκτίμηση του, καλύτερα να σου φύγει πελάτης γιατί του ζήτησες χρήματα – σπάνιο φαινόμενο – παρά να σε πει “Κακό Δικηγόρο”.

Όταν ο πελάτης πληρώνει, έχει την βεβαιότητα ότι “θα κάνει την δουλειά του” και βλέπει με εκτίμηση τον Δικηγόρο του.

Στην αντίθετη περίπτωση αμφιβάλει, αν αυτά που υποσχέθηκες ότι θα κάνεις θα τα κάνεις και όταν εμφιλοχωρήσει αμφιβολία στο μυαλό του, το μέλλον της σχέσεως σας είναι αμφίβολο.

Καταλαβαίνω την αμηχανία σου, αυτή τη στιγμή και τα ερωτηματικά που θα έχεις πάνω στο λεπτό αυτό ζήτημα.

Βέβαια το θέμα, είναι θέμα εξατομικεύσεως, είναι κατά περίπτωση, κατά πελάτη, και ανάλογα με το βάρος της υπόθεσης.

Τους πελάτες εισπρακτικά θα τους διαιρέσεις σε τρεις κύκλους – κατηγορίες.

Πρώτη κατηγορία είναι οι ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΟΙ ΠΕΛΑΤΕΣ, που όχι μόνο δεν υφίσταται θέμα αμοιβής, αλλά θα πληρώσεις και τα έξοδα γενικά από μόνος σου, αυτοί είναι π.χ. οι γονείς σου, τα αδέλφια σου, οι κοντινοί θείοι σου κ.λπ. αυτοί θα είναι οι πιο απαιτητικοί και οι πιο αμείλικτοι και μην κάνεις προσπάθεια να τους αποφύγεις, είναι αδύνατο.

Αν αυτοί όμως έχουνε μια πολύ σοβαρή υπόθεση και αποφασίσουν ότι πρέπει να πληρώσουν δικηγόρο για να κάνουνε τη δουλεία τους, θα βρούνε χίλιες δύο δικαιολογίες, ότι δήθεν είσαι νέος και άπειρος και κάποιος άλλος δικηγόρος έχει σχετική ειδικότητα και γνωριμίες και αφού την έχουνε αναθέσει σε άλλο συνάδελφο την υπόθεση του και βέβαια έχουν πληρώσει, μεταγενέστερα θα “σε πείσουν” να το παραδεχθείς κι’ εσύ και αν κάτι δεν πάει καλά, πάλι εσύ θα δεχθείς τα πυρά τους.

Ο χαρακτηρισμός “πολύ σοβαρή υπόθεση” ανήκει αποκλειστικά σ’ αυτούς και τις περισσότερες φορές είναι υποκειμενική, μην προσπαθήσεις να τους πείσεις για το αντίθετο, αυτό αποκλείεται να το πετύχεις.

Το καλύτερο που έχεις να κάνεις, είναι να υποχωρήσεις “ευγενικά”.

Σε μια τέτοια περίπτωση – εύχομαι να μην σου τύχει – μόνο πικρία θα σου φέρει, κάνε υπομονή, αργότερα θα δικαιωθείς.

Άλλο είναι αν μόνος σου θελήσεις να συνεργασθείς με άλλο συνάδελφο και φυσικά της εκλογής σου.

Αλλά το θέμα μας δεν είναι αυτό.

Η δεύτερη κατηγορία, είναι οι ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟΙ ΠΕΛΑΤΕΣ.

Από αυτούς, θα πάρεις τα έξοδα σου και μια μικρή αμοιβή, σ’ αυτή την κατηγορία ανήκει ο επιστήθιος φίλος, ο συμπέθερος, ο κουμπάρος, ο γείτονας κ.λπ.

Τα ίδια βέβαια τα παραπάνω ισχύουν και γι’ αυτή την κατηγορία αλλά με περισσότερη αξίωση, για να τους “καταλάβεις”.

Αν συμβεί κάτι τέτοιο, αρκεί η παραμικρότερη παρεξήγηση, για να τιναχθεί στον αέρα η σχέση σου μαζί τους και από εδώ και πέρα είναι θέμα χαρακτήρος για τον πιο δρόμο θα ακολουθήσεις.

Και ερχόμαστε στην τρίτη και κυριότερη κατηγορία, είναι οι “ΚΑΘ’ ΕΑΥΤΟ ΠΕΛΑΤΕΣ”.

Μην νομίσεις πάλι ότι όλοι είναι του αυτού επιπέδου και εδώ θα σταθμίσεις το βάρος της υπόθεσης και το βαλάντιο του πελάτη.

Θα υπάρξουνε βέβαια και περιπτώσεις φιλανθρωπίας, που θα δουλέψεις και που θα πληρώσεις από την τσέπη σου τα έξοδα, τότε “της φτωχιάς κακογεννούσας το ξενύχτι, θα το πληρώσει η καλογεννούσα πλούσια” λέει μία λαϊκή παροιμία μας.

Πληρώσου από ένα πελάτη σου, εγκρατέστερα και επιεικώς και εξυπηρέτησε τον δεινοπαθούντα με την οικονομική δυσπραγία και να είσαι σίγουρος ότι αυτό είναι σαν να πληρώθηκες στο πολλαπλάσιο, θα κυκλοφορήσει παντού και θα είναι για σένα μιά ικανοποίηση βάθους, ότι δεν έχασες την ανθρωπιά σου, μέσα στο επάγγελμα αυτό, όσες ανάγκες και αν έχεις, γιατί όπως είπαμε πλούσιος δεν θα γίνεις, αλλά θα ζήσεις αξιοπρεπώς, μην παρασυρθείς από το χρήμα, είναι η άλλη άκρη.

Κοίταξε οι αμοιβές σου να είναι δίκαιες και ανάλογες, γιατί έτσι δεν έχεις τον κίνδυνο να χάσεις πελάτη από μηδαμινότητες από ένα όριο και κάτω είναι να μην πληρωθείς, να κάνεις τον δωρητή, αυτό θα εκτιμηθεί.

Στην περίπτωση αυτή, θαρθεί υπόθεση που θα καλύψει τη δωρεά σου να είσαι σίγουρος.

Τον δύστροπο πελάτη, μην τον φοβάσαι και με πίνακα να πάρεις την αμοιβή σου, αυτός θα ξανάρθει.

Διευκόλυνε την ανέχεια ή την προσωπική δυσπραγία, ακόμα και τον αντίδικο οφειλέτη, εκείνο που είπαμε για πίνακα αμοιβών, θα τον αποφεύγεις με σύστημα, μόνο αν δεν παίρνει άλλο και δεν γίνεται αλλιώς, τότε και πάλι με μια γενναιοψυχία.

Όταν ‘ρθεί ο δυσαρεστημένος να πάρει τον φάκελο του και να πάει σε άλλο συνάδελφο, μην θυμώσεις ή μη δείξεις πως θύμωσες, το μόνο που θα κάνεις είναι να πληρωθείς σωστά, να μην φανεί η πληρωμή ως εκδίκηση, μάλιστα χωρίς να στο ζητήσει δώστου και ένα γράμμα προς αυτόν, που να του γράφεις ότι “έχει εξοφλήσει τις υποχρεώσεις του έναντι σου” θα το χρειασθεί για τον επόμενο συνάδελφο.

Τις περισσότερες φορές μπορεί να ξαναγυρίσει.

Μην εμπιστεύεσαι ποτέ τους δυσαρεστημένους πελάτες που άλλαξαν δικηγόρο, όπως άλλαξαν τον προηγούμενο θα αλλάξουν και σένα.

Μην ζητάς μαζεμένη την αμοιβή σου είτε στην αρχή είτε στο τέλος, αλλά πάντοτε προοδευτικά, έτσι διευκολύνεις και τον πελάτη, μην δώσεις την εντύπωση, ότι τα χρήματα που ζητάς είναι μόνο για τα έξοδα, ούτε ποτέ θα του πεις αυτό που λένε άστοχα μερικοί συνάδελφοι “πλήρωσε με εγώ κλέφτης θα γίνω” είναι και τα δύο σφάλματα.

Η δικηγορική αμοιβή είναι σαν το σαλάμι, που τρώγεται ψιλοκομμένο και όχι άκοπο.

Δώσε στον πελάτη να καταλάβει πως η εργασία σου είναι ανεκτίμητη και δεν αποτιμάται σε χρήμα και δώσε του να καταλάβει, ότι εργάζεσαι γι’ αυτόν και πρέπει να σε πληρώσει, ασχέτως από τα έξοδα, που μπορεί να είναι ελάχιστα.

Εδώ υπάρχει ένας τυφλός τρόπος αν θελήσεις να αποφύγεις έναν πελάτη, για οποιονδήποτε λόγο, να του ζητήσεις μιά υπέρογκη αμοιβή, είναι ο καλύτερος τρόπος χωρίς καμιά παρεξήγηση.

Και μην ξεχνάς ότι όταν γίνεις φίλος με τον πελάτη σου – να το αποφεύγεις – η αμοιβή σου θα μειωθεί σημαντικά, γιατί θα μεταπηδήσει στην δεύτερη κατηγορία των πελατών.

Σου κλείνω το γράμμα μου αυτό, με δύο ευχές “Μάθε να πληρώνεσαι με αξιοπρέπεια”, “ζήτα πάντοτε προκαταβολή” και τότε θα είσαι βέβαιος ότι ασκείς το λειτούργημα στο ύψος του και έτσι θα γίνεις πραγματικός δικηγόρος.
Δικός σου
Ο Παλιός σου συνάδελφος
ΝΙΚΟΣ ΑΓΓ. ΜΑΚΡΗΣ

————————————————-
* Αρχείο Νομολογίας, Έτος 48ο (ΜΗ’) 1997, σελ. 733 – 735.

Νέοι Δικηγόροι

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone